Integritetsskyddsinformation avseende marknadsföringskommunikation och personlig anpassning
Först och främst - din integritet är viktig för BMW Group. BMW Northern Europe AB, org. nr. 556313-5002, med registrerad adress Vetenskapsvägen 10, Box 794, 191 27 Sollentuna, Sverige och BMW Financial Services Scandinavia AB, org. nr. 556482-8555, med registrerad adress Vetenskapsvägen 10, Box 794, 191 27 Sollentuna, Sverige, är gemensamt personuppgiftsansvariga för personuppgiftsbehandlingen. Vi agerar i våra kunders intresse och vill vara transparenta när det gäller syftet med personuppgiftsbehandlingen avseende marknadsföring. Vi vill här förklara hur vi använder personuppgifter särskilt för att anpassa vår marknadsföring och göra den så relevant och intressant som möjligt för dig.
Vem kommer att få del av dina uppgifter och kontakta dig i marknadsföringssyfte?
Om du samtyckt till marknadsföring kommer dina personuppgifter att lagras och behandlas av oss. Utvalda personuppgifter kommer vidare att, i de syften som anges nedan, delas med Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft, Petuelring 130, 80788 München som kan behandla dina personuppgifter och kontakta dig på de sätt du valt, i marknadsföringssyfte. Därutöver kommer utvalda personuppgifter delas med dina avtalspartners och verkstäder (d.v.s. de återförsäljare/agenter som du har angett att du föredrar, där du köpt ditt fordon, gjort service- eller konsultbesök hos eller din regionala partner) som kan behandla dina personuppgifter och kontakta dig via de kanaler du valt i de syften som anges nedan. Uppdateringar av dina personuppgifter kan komma att delas med nämnda partners.
Vilken typ av marknadsföringsutskick kan du förvänta dig, och genom vilka kanaler?
Om du samtyckt till marknadsföring kommer dina personuppgifter att lagras och behandlas i syfte att ge dig utvald personlig marknadsföringskommunikation och information om BMW Groups produkter och tjänster (inklusive BMW Groups varumärken) och för att skicka kundvårdskommunikation (exempelvis serviceinformation eller kundvård- och prospektprogram). Sådan kommunikation innefattar till exempel de senaste nyheterna om BMW Groups produkter (inklusive BMW Groups varumärken), utvalda erbjudanden eller inbjudningar till exklusiva evenemang. Du kommer endast att få marknadsföring via de kanaler du samtyckt till.
Vilka uppgifter överförs till utvalda BMW Group-företag, avtalspartners och verkstäder?
Om du prenumererar på vår marknadsföringskommunikation kan vi dela dina personuppgifter (din kontaktinformation, identifieringsuppgifter, dina fordon, ditt samtycke till marknadsföringskommunikation, övrig information/preferenser, marknadsföringskampanjer, deltagande i kund-/prospektprogram) med Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft (BMW AG) samt med dina avtalspartners och verkstäder (dvs. den återförsäljare/agent som du har angett att du föredrar, partnerna för dina bilköp, service och konsulterande besök). Ytterligare uppgifter (t.ex. produktintresse, kundhistorik, uppgifter om fordonsanvändning, uppgifter från BMW Group-appar eller -webbplatser, rekommenderade åtgärder baserade på statistiska modeller) kan delas med dina avtalspartners från vilka du har köpt ett fordon under de senaste tre åren (från leveransdatum). Om du inte har ett befintligt kundförhållande till en avtalspartner kan dina uppgifter (t.ex. kontaktinformation, identifieringsuppgifter, ditt fordon, fordon av intresse, ditt samtycke till marknadsföringskommunikation, marknadsföringskampanjer) delas med en regional partner.
Hur anpassar BMW kommunikationen till dig? Vilka uppgifter används?
För att inte besvära dig med irrelevant information erbjuder vi en exklusiv informationstjänst som bygger på personliga marknadsföringsutskick för att anpassa kommunikationen så att den passar dig perfekt. Om du prenumererar på våra personliga marknadsföringsutskick samtycker du till att få personligt anpassad kommunikation utifrån dina intressen och preferenser och godkänner att vi, i detta syfte, behandlar dina personuppgifter för att skapa en personlig profil för dig. Alla uppgifter som sammanställs i din personliga profil kommer att påverka hur vi informerar dig om relevanta produkter och tjänster från BMW Group (inklusive BMW Group-märkta produkter och tjänster), kundtjänst och marknadsundersökningar. Följande uppgifter, som du har lämnat till oss eller som har inhämtats som en följd av din användning av varor och tjänster från oss samt från dina utvalda BMW/MINI återförsäljare/agenter och verkstäder, kan komma att behandlas i din personliga profil, såsom kontaktuppgifter (som t.ex. namn, adress, e-post, telefonnummer), identifieringsuppgifter (t.ex. ditt kundnummer, avtalsnummer), dina fordon (t.ex. VIN (vehicle identification number), ConnectedDrive-kontrakt, servicepaket, parkoppling av fordonet i BMW Groups appar, check-control-meddelanden), ditt samtycke till marknadsföringskommunikation, kompletterande information/preferenser (t.ex. föredragen återförsäljare/agent, födelsedatum); produktintressen (t.ex. modell, fordonstyp), marknadsföringskampanjer (t.ex. e-post, namn, relaterade produkter), deltagande i kundvårdsprogram (t.ex. skickad information, eventdeltagande), kundhistorik (som t.ex. mottagande av offert, provkörningar, uppgifter om fordonsköp, information om återförsäljare/agent, kontakter med kundtjänst, köp i onlinebutiker), uppgifter om lån/leasingavtal (t.ex. finansierat belopp, månadskostnad, avtalslängd, produkttyp, lösenbelopp), uppgifter om fordonsanvändning (t.ex. körsträcka, räckvidd, batteri), uppgifter från BMW Groups appar eller webbplatser (t.ex. användningsuppgifter från BMW Groups onlinekonton), rekommenderade åtgärder baserade på statistiska modeller, interaktionsdata (dvs. användningsdata som t.ex. mottagande av e-post, öppnande av e-postmeddelanden, information om klickningar på länkar och innehåll i e-postmeddelandet), uppgifter från samarbetspartners (t.ex. data från BMW:s mobility app). Uppgiftskategorierna, uppgifter om fordonsanvändning, uppgifter om användning av appar och webbplatser eller uppgifter från samarbetspartners kommer endast användas för profilutveckling om du har gett ditt separata och frivilliga samtycke till motsvarande insamling och behandling. En detaljerad lista med uppgifter om dessa finns
här.
Hur spårar och analyserar BMW din e-postsanvändning eller annan interaktionsdata?
Om du samtycker till marknadsföring kommer viss interaktionsdata att spåras och analyseras (särskilt mottagande av e-post, öppnande av e-post, information om klick på länkar och innehåll i e-post) med hjälp av spårningsteknologi som möjliggör för oss att anpassa marknadsföringsinnehåll för dig och/eller optimera framtida reklamkampanjer samt vår e-postsinformationsservice. För detta syfte använder vi vår gruppinterna marknadsföringsplattform och en extern kampanjhanteringstjänst för att skicka och analysera våra kommunikationskampanjer. På så sätt blir vi exempelvis medvetna om huruvida våra e-post (tillfälligt) inte går fram till mottagaren samt mottar aggregerad data på hur många mottagare som öppnat e-postmeddelandet, klickat på en länk eller innehåll i ett e-postmeddelande i övrigt. Detta i syfte att bättre förstå våra prenumeranters preferenser och intressen så att vi kan optimera våra framtida marknadsföringsutskick. Därutöver kan vi på en statistiskt aggregerad nivå identifiera om och till vilken grad en viss reklamkampanj var framgångsrik.
Var kan du hitta ytterligare information om behandlingen av dina personuppgifter och dina rättigheter relaterat till detta?
Ytterligare information om hur BMW Northern Europe AB och BMW Financial Services Scandinavia AB behandlar dina personuppgifter kan hittas online i
BMW Groups integritetspolicy. Via de ovan angivna kommunikationskanalerna kan du dessutom utöva dina rättigheter, såsom att t.ex. begära information om dina uppgifter som lagras hos BMW Group eller få rättelse, radering eller begränsning av behandlingen av dina personuppgifter. Generellt gäller att du ha rätt att:
- begära att vi ska lämna ytterligare information om hur vi behandlar dina personuppgifter,
- begära att vi ska lämna ut en kopia på de personuppgifter som du har lämnat till oss,
- begära att vi ska rätta personuppgifter som vi har om dig,
- begära att vi ska radera personuppgifter som vi inte längre har laglig grund att behandla,
- begära att vi upphör att behandla dina personuppgifter för direktmarknadsföringsändamål genom att återkalla ditt samtycke,
- invända mot behandling av dina personuppgifter (inkl. profilering) som grundar sig på vårt berättigade intresse om du anser att den intresseavvägning vi gjort inte är korrekt i ditt enskilda fall,
- begära att vi begränsar behandlingen av dina eller vissa av dina personuppgifter under tiden vi utreder ett klagomål.
Om du utövar någon av dina ovan nämnda rättigheter kommer vi att kontrollera att du är berättigad. I de fall din begäran inte kan uppfyllas direkt kommer i de flesta fall så att ske inom en månad. Skulle din begäran kräva ytterligare tid kommer du att informeras om detta inom en månad från att din begäran togs emot. Om du är missnöjd med vår behandling av dina personuppgifter eller vår hantering av din begäran att utöva dina rättigheter som registrerad så har du rätt att lämna ett klagomål till ansvarig dataskyddsmyndighet:
www.imy.se, imy@imy.se, Integritetsskyddsmyndigheten, Box 8114, 104 20 Stockholm.